خوردن گوشت خرچنگ و لابستر حرام است

                                                                گوشت خرچنگ

هر خوراکی‌ای‌ را که‌ خداوند متعال‌ حلال‌ گردانیده، آن‌ خوراکی‌ پاکیزه‌ است‌ و هم‌ در جسم‌ و هم‌ در دین‌ سودمند می‌باشد و هرچه‌ را که‌ خداوند متعال‌ حرام‌ گردانیده ، آن‌ چیز ـ هم‌ در جسم‌ و هم‌ در دین‌ ـ پلید و زیانباراست ‌.


خداوند متعال هر چیزی را که پاک باشد را برای انسانها حلال کرده و هرآنچه را که ناپاک و مضر و زیان آور باشد را حرا کرده است، چنانکه می فرمایند:

«وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ» ؛ «و پیامبری‌ که‌ برای‌ آنان‌ پاکیزه‌ها را حلال‌ می‌گرداند .»(اعراف ، 157)

چیزهای پاکیزه هر چیزی است که در آن فایده یا لذتی باشد، بدون اینکه زیانی برای بدن و عقل در بر داشته باشد پس همه دانه ها و میوه ها که در روستاها و صحراها یافت می شوند، و نیز همه ‏حیوانات دریایی و خشکی در این داخل است، جز آنچه که شارع استثنا نموده است ، ‏مانند : چیزهای‌ ناپاک‌ را برایشان‌ حرام ‌می‌گرداند ، نجاست ها و پلیدی‌های‌ حقیقی‌ ـ همانند حشرات‌ و گوشت ‌خوک‌ ـ را، به‌ سبب‌ قبح‌ و زیانی‌ که‌ در آنهاست ، دراسلام حرام شده است .

در حقیقت خبائث یعنی‌: هر چیزی‌ است‌ که‌ طبع ‌سلیم‌ آن‌ را پلید و نفس‌ آن‌ را ناپاک‌ بشمارد و تناول‌ آن‌ سبب‌ درد و آفت‌ گردد.

باید یقین داشت که هر خوراکی‌ای‌ را که‌ خداوند متعال‌ حلال‌ گردانیده، آن‌ خوراکی‌ پاکیزه‌ است‌ و هم‌ در جسم‌ و هم‌ در دین‌ سودمند می‌باشد و هرچه‌ را که‌ خداوند متعال‌ حرام‌ گردانیده ، آن‌ چیز ـ هم‌ در جسم‌ و هم‌ در دین‌ ـ پلید و زیانباراست ‌.

 

خرید و فروش گوشت خرچنگ

گویا چند سالی است که توزیع و فروش گوشت خرچنگ و برخی از آبزیان سخت پوست دیگر در بازار و فروشگاههای کشور معمول و رایج شده است و به راحتی در ویترین آنها دیده می شود.

با افزایش توزیع و فروش خرچنگ و انواع کنسروهای آن در بازار، بسیاری از علما و مراجع تقلید اعلام کردند که " خوردن گوشت خرچنگ حرام است و فروش آن به عنوان ماده غذایی مشکل شرعی دارد."

همچنین فروش مواد غذایی آماده همچون "سوپ گوشت" یا سایر مواد غذایی همراه با فراوردهای گوشتی خارجی چندی است که متداول شده بدون اینکه مشخص باشد که گوشتهای مصرفی ذبح اسلامی شده اند یا نه و آیا استفاده از چنین مواد غذایی حلال است یا حرام؟

آیا ما مسلمانان نیز احکام الهی را فراموش کرده ایم و یا تنها اسم مسلمانی را با خود به یدک می کشیم تا سر بزنگاه در مکان هایی که برایمان سود و منفعتی دارد ، آن را ظاهر سازیم !

مسئولین بیان می کنند که یکی از مواردی که در قاچاق کالا بسیار موثر است حلال یا حرام بودن مواد غذایی است اما با این حال در دو سال قبل چند مورد فروشگاه در رشت دیده شد که کنسرو خوک می فروختند که آنها را تعطیل کردند .

آیت الله صافی گلپایگانی نیز عنوان کرده اند که " گوشت خرچنگ حرام است و فروختن آن نیز برای خوردن جایز نیست؛ بلی چنانچه منافع محلله( حلال) داشته باشد از قبیل خوراک صیور و غیره فروختن آن برای این جهت اشکال ندارد"

کمی از منفعت های شخصی چشم پوشی کنیم!
خرچنگ

فروش گسترده چنین مواد غذایی در بازار و فروشگاههای کشور در حالی است که تعداد زیادی از خریداران این مواد غذایی از حرام بودن آن آگاهی ندارند و تعدادی دیگر نیز شبهه دارند اما با اصرار فروشندگان، اقدام به خرید می کنند؛ جالب تر اینکه بسیاری از این فروشندگان خود نسبت به حرام بودن این مواد غذایی نا آگاهند یا اگر می دانند برای فروش بالاتر این موضوع را ندیده می گیرند؛ از سویی سازمانها و وزارتخانه های مربوطه نیز اقدام لازم را نسبت به جمع آوری چنین محصولاتی ندارند.

با گسترده شدن توزیع و فروش خرچنگ، لابستر، سایر سخت پوستان آبزی و مواد غذایی خارجی که دارای فراوردهای گوشتی هستند، بسیاری از مراجع نسبت به این موضوع روز که مردم با آن درگیر هستند، واکنش نشان دادند.

 

نظر فقهای اسلام پیرامون تحریم خرچنگ

مقام معظم رهبری درباره خوردن گوشت خرچنگ به صراحت عنوان کرده اند که "حرام است".

آیت الله فاضل لنکرانی نیز خوردن گوشت خرچنگ را حرام عنوان کرده اند.

آیت الله سیستانی در این باره گفته اند:"خوردن آنها حرام است ولی خرید و فروش چون منفعتی غیر از خوردن دارد اشکال ندارد."

آیت الله صافی گلپایگانی نیز عنوان کرده اند که " گوشت خرچنگ حرام است و فروختن آن نیز برای خوردن جایز نیست؛ بلی چنانچه منافع محلله( حلال) داشته باشد از قبیل خوراک صیور و غیره فروختن آن برای این جهت اشکال ندارد."

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء که "آیا خوردن گوشت خرچنگ حلال است؟" این گوشت را حرام توصیف کرده اند.

همچنین آیت الله مجتبی تهرانی نیز خوردن گوشت خرچنگ را حرام عنوان کرده اند.


منابع :

سایت حوزه

سایت خبرگزاری مهر

سایت شیعه آنلاین

سایت تبیان